Efter en hel del planering och info sökande fann vi äntligen kontaktuppgifter till det populära Jaroslawki i Polen och bokade in datum 14-19 sep. Anlände väldigt sent till sjön efter att bilat till Ystad och kört färja över till Polen. Väl nere var klockan runt 8 på kvällen och mörkret var ett faktum därav så vart det bygga camp och knäcka en kall öl och invänta gryningen för att börja rodda ut grejjorna. Måste säga att jag är grymt imponerad av denna sjö då till min tro skulle det va risigt runt sjön med lite växtlighet och gamla husvagnar tätt in på varandra. Det var otroligt fint runt sjön med växtlighet som täckte av ens swim perfekt och gav till en viss del "privacy". Vid morgon solen laddades spomben och prylarna åkte i, vi var äntligen igång och för en av oss skulle kommande dagar ge verklighet till en dröm som vart svårfångad. Önskas fler bilder från våran resa så kika in under flicken Utomlands - Jaroslawki 2015.

Mvh H-K

Ner till stockholms området för ett pass med Niclas Vickström stod på menyn. Detta blev Niclas andra pass för året då han inte haft tiden över för karpfisket riktigt ännu i år. Kom ner till sjön torsdags eftermiddag och redan på natten drog den första iväg. Vart ingen vägning men en fin fisk som i framtiden kommer bli en vacker fullyscale. Under kommande dygnen så följer det pass som vi båda har absolut mest otur i någonsin. Vickström hadde samanlagt 5 runs varav 3 tappade, däribland en modell större som efter en kämpig fight bestämde sig för att kliva av 3 meter utanför håven. Jag själv hadde 2 runs varav en underbart fin radspegel landades och ena klev av. Följande bild vart den största för resan dock. Nu tillbaka till jobb och inom kort kommer förhoppningsvis några nya historier upp.

Mvh Thomas / HK

Som en avslutning i Juni då både jag och Andreas tvingas till mycket jobb i Juli bestämmde vi oss för ett tredagars pass i samma sjö som jag 2 veckor tidigare hadde ett bra fiske med bra snittvikter. Denna gång vände vinden och redan under de 12 första timmarna var 4 karpar nätade. Största gick rättvist till Andreas som 2 veckor innan kamma noll. Men denna gång körde han upp 3 karp och har upplevt den absolut hårdaste karp fight han känt på inom svenska gränser. Karpen som vägde 13,1 kg var tvungen att vadas efter, för att få ner den i håven. Dom andra landade karparna stanna på 11,9 och 2st 9+. Allt som allt en underbar resa och perfekt avslut för den kommande arbetsmånaden vi både kommer ha

Mvh Thomas

Nästan fem år har det tagit! Men äntligen så lyckades man (Thomas). Nytt vatten för mig och Andreas stod på menyn. Packad och laddade åkte vi iväg i torsdags 7/6 för en 3 dygns session. Väl framme spanade vi ut över sjön och skulle bestämma vem som skulle fiska vart. Slutade med Andreas valde en vik där vinden pumpade in och jag strax utanför. Redan första kvällen drog mitt ena spö iväg och snabb på spöet kände man direkt att detta var en mindre fisk (Spegel på ca 2) Kvällen fortsatte och vid 4 tiden på morgonen drog det iväg rejält. Stapplandes ut ur tältet, lyfter spöet och känner genast att tyngden finns här! Efter en bra fight håvas fisken och den är av bra storlek. Andreas med fisken i håven sa genast att där Thomas, där satt den. Var det sant? min första tio+! Glädjen vart kortlivad dock då fisken var krokad 2 cm utanför munnen och därför motvilligt självklart inte godkänd. Fisken som var en vacker fjällis och 13+ fick simma tillbaks och det var bara att gå in i tältet igen. Ärligt så var jag rätt knäckt den kommande dagen men dag tre hadde nått annat planerat. Jag och Andreas sitter och pratar då ett pip uppstår i min långt fiskade chodd. Kollar en snabbis på larmet och pang sa det så möte hangern underdelen av spöet och drog iväg. Fisken gav en ganska bra fight och körde på höger,vänster, höger, vänster emot andra sidan av sjön. Efter nån minut samt en rensning av sjöns näckrosor låg hon i håven. Det är nära.. vikten fastställs och jorå, 10,2kg! Äntligen! där satt den. Men denna resa slutade inte här. Sista kvällen vid 18 om jag inte missminner så drar det iväg ännu en gång. En stark fisk som resulterade med att man fick vada kanten utanför swimmet för att lyckas landa den. Vågen stannar på 12,6 (fisken på bilden) och denna resa gav mig 2 pb'n och jag är överlycklig. Andreas tog tyvärr ingen på sin plats men nästa gång är det säkert hans tur. Fjällisen som lurade oss ska upp...

Mvh Thomas / H-K

Första passet i skantz detta år för mig, vi packade ur bilen och upptäckte att Henke glömt sitt tält. Hur löser vi detta då? hörde av oss till en lokal fiskare som tyvärr ej hadde nå att låna ut. Aja! vi får göra det bästa av situationen och mysa i mitt enmanna jag å Henke. Men precis då kom Surehammars jesus annat kallad Daniel Karlsson som skrattade åt vårat problem och kort därefter så hadde vi ett till tält. Stort tack där Daniel. Efter en kämpig helg med en jävla massa regn, kladd och öltorka kunde vi iaf glädja oss med en spegel på 8+ samt en fjällis på ca 5 kg. Samtidigt har vårat ansikte utåt (Andreas) fiskat på andra håll, hoppas att komma med någon rolig uppdatering från hans sida.

Mvh H-K

2006 sattes 43 karp ut i en sjö i Älvkarleby söder om Gävle. 13st gräskarp och resterande aneboda karp. Fisken har där sedan gått och växt på sig av den naturliga födan sjön har att erbjuda. Folk har mäskat och fiskat nån enstaka gång och historier om besökande regnbågsfiskare sett karp började sprida sig. Det var nu dags! Började med att fiska ett dagspass söndag den 17 maj utan ett pip, fortsatta sedan att mäska kommande tisdag,torsdag och sen var det dags för Andreas ge sig iväg på en övernattning lördag till söndag. Efter jobbet åkte jag (Thomas) ner för att hälsa på och snacka skit. inget hadde ännu hänt men väldigt säker på att han skrämt en karp vid utkastning av ena spöet. Vi satt där och surrade tills 21.00 ungefär då jag tog mig hem för att sedan jobba dagen tillkomma. 04.00 på morgon ringer telefon och jag visste redan då att nu! nu har det hänt. Svarade till en överlycklig Adde som var helt lyrisk. Berättade snabbt om hur fisken betett sig och kikade om jag kunde komma och fota? Självklart så var man ju tvungen så innan jobbet var jag på plats med kameran i högsta hugg för att fånga den första karpen till vår vetskap fångad i detta vatten. En fantastisk,orörd spegel som vägde in på 8.16kg lyfts upp och vilken fisk. Efter ett gäng bilder så simmar fisken tillbaka och har nog aldrig sett Andreas så glad som berättar med en överlycklig ton att denna fisk, Det är den fisk som betytt allra mest av alla mina karpar. Fisken döptes till "Satan". Stort grattis Andreas och vi hoppas på att kunna visa upp fler fiskar av denna kaliber inom kort.

Marcusans 2015 19/4

Som rubriken lyder åkte jag (Thomas) och Adde ner till Frankrike för att prova en nyuppkommen sjö på fishermansholidays hemsida. "Marcusans! Massor med fisk över 20 kg". Av texten att dömma kändes detta extremt bra och lovande. Så vi bokade en vecka och satt oss i caddyn och spruta ner i ett sträck. Väll framme var vi så slut och med 2 timmar tillgodo så försökte vi slummra till. Helt omöjligt! det första vi möttes av när turen vart våren var ordet Eco-Tax. Dvs Våran endast franskt talande bailiff som vill he cash för att hämta våra sopor varje dag. Försökte få ut nån info om hur sjön fiskat men möttes av ett frågande ansikte. Kort om allt så slutade det med noll karp, 1 stör, 2 brax samt två tappade varav en var en skaplig mal. Läs mer om hela resan här.

Mvh H-K

Nytt år med nya förhoppningar! Mycket har hänt under denna vinter säsong. Nya prylar har shoppats, nya vatten i tankar. Men först ut blir det en resa för Thomas och Andreas till frankrike. Har bokat 1 vecka i början på april I Marcussans i regionen Marme. Mycket planeras nu för tillfället och mycket inhandlas för att förhoppningsvis få ett grymt fiske under våran vistelse. Roligaste köpet ännu är en baitboat som sväljer en hel del beten. Kommer nog komma bra till nytta under våran vecka. Så jag hoppas inom kort kunna lägga upp ett par fräna bilder på några franska godbitar